Lørdagsrefleksioner
Af Sørine Gotfredsen
HISTORIEN OM Palle alene i verden har mærket mange af os for livet.
Pludselig en dag opdager Palle, at han er det eneste menneske
overhovedet, og euforisk går han i gang med at tømme byens slikbutikker
og gøre, hvad der passer ham.
Ingen forholder sig til hans gøren og laden, og i starten kan Palle knap
tro sin egen lykke. Men snart begynder ensomheden og det meningsløse at
snige sig ind på ham, og Palle indser, at det er temmelig tomt at være
alene i en verden, hvor der ganske vist ikke er irriterende regler, men
hvor der til gengæld heller ikke er nogen, der bekymrer sig for ham.
|
Tegning: Peter M. Jensen |
Pointen er klar, og man skulle tro, at vi havde lært lektien, men der er
tegn på, at Palle rundtomkring har talt for døve øren. Blandt andet
viser det sig i tidens diskussion om, hvorvidt man fra øverste hold skal
blande sig i, hvad vi alle sammen ryger og drikker og spiser.
Det kan være fristende på rendyrket liberalistisk vis at mene, at enhver
suverænt selv bestemmer, om han vil dø af druk, overvægt eller kulsorte
lunger, for umiddelbart ligner det klar logik, at mennesket er herre
over sin egen krop og skæbne.
Og i øvrigt har diverse diktaturstater lært os, hvor tragisk tingene kan
udvikle sig, når et ideologisk system vil regulere den frie vilje. Ikke
mindst rygeforbuddet har sat gang i diskussionen om totalitær
nypuritanisme, og korets mest liberale stemmer er efterhånden så
irriterede på systemet, at de er nær ved at hylde den, der trodser alle
løftede pegefingre og lever så usundt, at det kan blive med døden til
følge.
Dog findes der flere skavanker ved det liberalistiske syn på mennesket
som et væsen med ubetinget ret til at drikke sig ihjel. For det første
negligerer tankegangen, at vi ikke alle har samme forudsætninger for at
tage vare på os selv, og for det andet ser den liberale tænkning ofte
regler og forbud som tegn på foragt for mennesket frem for at se det som
omsorg.
Tænkningen kommer til udtryk mange forskellige steder, og forleden var
det pludselig komikeren Anders Matthesen, der i forbindelse med sit nye
show brokkede sig over et samfund med regler overalt. Også han synes en
anelse blindt at forholde sig til begrebet frihed som noget saliggørende
og ikke som en tilstand, der også kan indebære, at mennesker falder til
bunds.
Anders Matthesen og andre, der taler imod for meget begrænsning,
glemmer, at i et samfund, hvor den enkeltes ve og vel udelukkende
betragtes som en privat sag, kan mindre selvhjulpne personer hurtigt
blive tabere. Enhver tilbøjelighed – ikke mindst den selvdestruktive –
bunder i noget dybere, som vi sjældent selv er herre over, og frie
rammer er kun vejen til lyksalighed for den, der er stærk nok til at
holde kursen.
De mindre driftsikre kan få det svært i et samfund, hvor det ligger dybt
i mange danskere ikke at blande sig i andres livsførsel. Den holdning
kan rumme en indirekte kynisme både over for den, der helt konkret æder
eller drikker sig ihjel, og bestemt også over for de børn, der vokser op
med en mor eller far, der gør det. Et samfund skal bekymre sig om at
opdrage sine indbyggere, fordi vi på kryds og tværs griber så meget ind
i hinandens skæbner, at det er uforsvarligt at lade være.
Når Anders Matthesen fortæller, at han i det danske samfund føler sig
som indespærret i et slags fængsel med restriktioner og overvågning
overalt, lyder det ikke helt gennemtænkt. Det lyder som noget, børn
siger, når de er trætte af de voksne, af fornuften og af det fundament
af regulering, der overhovedet gør livet i et overbefolket samfund
muligt.
Ingen kender den endelige løsning på balancen mellem formynderi og
personlig frihed, men de liberale kræfter har det med at sprede sig som
naive paroler om mennesket, som et væsen, der skal stilles frit, selvom
det risikerer i samme mundfuld til sidst også at falde frit. Frit og
uden nåde.
Det er sandt, at kontrol og regulering kan udvikle sig til et
overgreb på det private rum, og dagen må ikke opstå, hvor vi alle skal
møde til årlig kontrolvejning eller tvinges til at motionere. Der går en
grænse mellem kollektiv opdragelse og direkte indgriben i den enkeltes
eksistens, men enhver borger i dette land skal formeligt stopfodres med
oplysninger om, hvordan man bedst tager vare på sig selv. For ingen skal
gå rundt og føle sig som den eneste Palle i verden, der måske nok for en
tid glæder sig over, at livet er uden regler, men som snart mærker
tomhed, fordi ingen heller nærer bekymring for, om man lever eller dør.
Det gode samfund opfatter mennesket som så skrøbeligt, at det ikke må
overlades til sin egen uvidenhed, men også som så frit, at det selv
bestemmer, om det i sidste ende vil følge de gode råd eller ej. Det er
ikke krænkende at oplyse mennesker om, hvordan man passer på sig selv og
andre i et overflodssamfund, hvor den store frihed kan være svær at
administrere. Det er krænkende at lade være.
|